Friday, November 19, 2010

Terjun paya

Suatu hari di hari raya
Anak saya terjun paya'

huhuhhuhuuhhu.nasib panjang umur, kalau tidak menangis tak berlagu la mama.

Alkisahnya hari raya kami join majlis qurban anjuran Yayasan Keluarga.Majlis selesai agak petang, kul 2.30 .Yalah nak tumbangkan 8 ekor lembu, dengan macam2 ragam lembu,ada yang terlepas sampai 10km. Jenuh mengejar.Alih-alih jumpa lembu tu tengah lepak dengan dua ekor lembu betina. Alahaiii..depa yang urus lembu ni tak kasi selesai hajat lembu ni dulu ke sebelum nak buat korban.ngehngehngeh.

Berbalik citer terjun paya, Dah balik sampai rumah 2.30ptg, dah solat semua, masing-masing keletihan.Aku pon dah tak sabar nak merebahkan diri di tilam yang tak berapa empuk kat bilik.Masalahnya anak teruna & dara aku tu macam ditongkat-tongkat pulak kelopak mata diorang.taknak tido. Dah nak tido, skali dorang mintak scramble egg+ kicap (ni memang feveret dorang). Masa dorang tengah makan, aku pun tinggal ler budak berdua tu kat dapur masuk lam bilik nak tido balik. Ala-ala lena gitu, skali aku dengar budak nangis. Sekali dengar bukan suara budak berdua, dua kali dengar, Ya Allah, tu suara hanis.Apalagi berlari ke dapur.tengok-tengok mak aku tengah dukung hanis dengan lumpur sampai paras dada. Si haris, memnagis tak keluar suara.Terkejutla tu tengok adik terjun paya!

Mak aku terus mandikan, bawak naik kat rumah, bagi susu terus lena. Uiks calar balar habih muka anak dara aku tu. Sikit lagi nak kena mata.aku rasa kena ranting kayu. Kalau diingat memang ngeri sebab paya tu ada air dan agak dalamsebab sekarang musim hujan. Nasib dia jatuh tempat yang ada tebing. kalau dak..........taktau la apa lagi.

Abang haris dok terjelepok kat tepi tiang nangis berjurai-jurai air mata. Mesti rasa bersalah sebab dia yang bukak selak pintu dan bawak hanis pi main tepi paya tu. Samapi demam-demam dia terkejut tengok adik jatuh. Adik ok jerk, takder pulak demam.

Petang raya tu bapak dorang baru sampai. Siap sound aku '' mujur cerita tak masuk lam berita malam ni". (maksudnya kalau jadik apa2 kat hanis). hermmm...Nauzubillah.

Nota kuku: Memang tokleh ralit ngan dorang ni.panjang jer akal.huhhuhuuh


6 comments:

  1. huish..lg bahaya, Anak aku ni sipi-sipi nak jatuh kolam ikan dalam rumah akak aku..heheheh

    ReplyDelete
  2. weh,nasib tk tersembam muka.kalu dak.....

    ReplyDelete
  3. huargh! ngeri siut! syukur takde jadik apa2 nyah....

    ReplyDelete
  4. serious seriau.. isk, alhamdulillah tak jadik ape2.. tapi betul laa beb, budak ni pantang lepa.. aku laa tu slalu leka..uwaaa...

    ReplyDelete
  5. woit memnang ngeri n seriau weh.aku kalau terbayang...taktau nak kata apa.memang nasib umo panjang...

    ReplyDelete
  6. ya allah! sib baik tak jadik pape weih..

    ReplyDelete